איך העברתי אתר לשרת אחסון אחר ללא גישה לסיפאנל

הקדמה

לקוחה פנתה אלי בהיסטריה. האתר שלה שמאוחסן אצל מישהו ירד מהאוויר והוא לא משתף איתה פעולה. "אתה חייב לעזור לי".

טוב, אם אני חייב אז חייב. אבל איך? האתר לא באוויר. לא הבנתי בדיוק את הקשר המוזר בינה לבין מי שבנה ואחסן לה את האתר אבל היא הצליחה לגרום לו להחזיר אותו לאויר. לא ידעתי לכמה זמן ועצם זה שהוא חזר לאויר היה מפתיע. אז הפשלתי שרוולים, קיבלתי ממנה את פרטי הגישה לפאנל הניהול של האתר שלה וניגשתי לעבודה.

כמובן לא היה לה את פרטי הגישה לסיפאנל (פאנל הניהול של האחסון), אחרת החיים שלי היו הרבה יותר קלים. אז גישה לקבצי המקור אין לי ממש. אז נאלצתי לאלתר.

גיבוי האתר

אז ככה, לטובת הגיבוי, השתמשתי בתוסף בשם Duplicator. זהו תוסף מצויין לגיבוי אתר והתקנתו על שרת אחסון אחר, תוך שינוי שם הדומיין אוטומטית מה שיעזור לי לשים את האתר על סאב-דומיין זמני.

duplicator plugin
תוסף Duplicator במאגר התוספים של וורדפרס

רק מה? Duplicator מתקשה עם קבצים בעברית וקבצים גדולים (מעל 4 מגה כמדומני לקובץ ו-2 גיגה לכלל האתר) ולצערי מרבית התמונות של האתר נשאו שמות בעברית כך שלגבות אותם עם Duplicator היה נותן לי תמונות עם שמות בג'יבריש שישברו את האתר מכיוון שאין קורלציה בין שם התמונה לבין שם התמונה שהאתר מצפה לו. החלטתי שאני מוותר על התמונות כרגע למרות שהן היו הדבר החשוב ביותר ללקוחה. ההחלטה הזו סייעה לי לחתוך את זמן גיבוי הקבצים (ללא ספריית uploads בה יושבות התמונות) וה-DB באופן משמעותי כך שתוך דקות היה בידיי גיבוי של האתר. אבל ללא התמונות הוא יהיה חסר משמעות.

גיבוי התמונות

במידה והיתה לי גישה לסיפאנל, הייתי מוריד את התמונות דרך FTP, אבל זה לא היה המצב וזה היה הרגע בו נאצלתי לאלתר. חיפשתי תוסף מנהל קבצים (File Manager) שהשתמשתי בו כבר בעבר באתר שלא היתה לי בו גישה לסיפאנל והתפללתי שתהיה לו אפשרות מספקת להורדת מאסות של קבצים. חיפשתי "File Manager" במאגר התוספים של וורדפרס ומצאתי את שני אלה:

כפי שניתן לראות שניהם הותקנו מעל 50,000 פעם ולשניהם כ-60 ביקורות חיוביות ברובן. בחרתי בעליון רק מפני שהוא עודכן לפני מספר ימים בעוד שהתחתון עודכן לפני כחודשיים.

למזלי התוסף הזה איפשר לי לא רק לגשת לקבצים בספריית ה-uploads אלא גם לכווץ אותם ולהוריד אותם למחשב שלי, מה שהקל על התהליך. או כך חשבתי. כנראה שמדובר היה בקבצי ZIP גדולים מדי ולכן או שהתוסף לא הצליח לייצר את ה-ZIP (אולי בגלל מחסור בשטח אחסון, כאמור לא היה לי זמן לחקור לעומק) ולכן נאלצתי ליצור קבצי ZIP אבל כל ספריה של חודש בכל שנה.

קצת על מבנה ספריית ה-uploads: למי שלא מכיר, זו הספרייה אליה וורדפרס מעלה את קבצי המדיה השונים (לרוב מדובר בתמונות, אך זה יכול להיות גם קבצי PDF, קבצי שמע או וידאו וכדו'). וורדפרס מייצר בתוך הספריה הז ספריות לפי שנים ובכל ספריה של שנה ספציפית יהיו 12 תיקיות, אחת לכל חודש.

שיטת העבודה הזו היתה סיזיפית וארכה שעות מכיוון שמדובר באתר עם תמונות משנת 2014, כך שמדובר במעל 30 ספריות לכיווץ והורדה. ב-2:30 לפנות בוקר באותו לילה המשימה הושלמה וכל התמונות היו אצלי.

אבל בכך לא תמה המשימה. כעת צריך להעלות את ה-ZIPים לשרת שלי ולפרוס אתם מחדש שם. מצאתי שההעלאה דרך מנהל הקבצים מהירה יותר מאשר דרך ה-FTP וכך עשיתי. העליתי את כל התמונות ופרסתי אותן. 

אבל! משניסיתי להעלות את האתר – הוא עלה ללא התמונות. הסרתי את המחשבה על מוות בחניקה והחלטתי שהגיע הזמן לישון. נמשיך בבוקר.

פתרון תקלות

בוקר. דבר ראשון ברור – כל העמל לא היה לשווא היות והאתר שוב לא באויר. אבל עכשיו צריך להתעמת עם המציאות שהאתר המועתק לא מציג תמונות ולהבין איפה התקלה. כל מה שאני מנסה לא הולך. אם חשבתי שמחיקת קאש תעזור לי, הפעם זה לא היה המצב. חקרתי את הנתיב של התמונות החסרות בקוד והשוויתי מול מנהל הקבצים בסיפאנל שלי ולא הצלחתי להבין למה זה לא עובד.

באמת שכבר הייתי על סף ייאוש. כל רעיון שהיה לי ניסיתי ולא מצאתי את הבעיה. ואז נפל לי האסימון. לבדוק אם משהו בהרשאות הקבצים השתנה. ושם היה הפתרון!

משום מה, התוסף File Manager שינה את הרשאות הקבצים המקוריות מ-644 ל-600 ואת הספריות מ-755 ל-700. פשוט לא יאומן!

כל מה שנצרך היה לשנות את ההרשאות (להיכנס לכל ספריה ולשנות את כל הרשאות הקבצים שבה בבת אחת וכן לשנות את הרשאות הספריות), לרענן את העמוד ו… בום! האתר עלה עם התמונות.

דיווחתי ללקוחה והיא היתה מאושרת עד הגג. הכי כיף לראות לקוח/ה מאושר/ת. אני את שלי עשיתי.

סיכום

קצת אלתור, קצת מחשבה מחוץ לקופסא וויתור על שעות שינה, הוביל אותי לפתרון המיוחל. אבל האם יש משהו שאתם הייתם עושים אחרת? יש לכם רעיון איך יכולתי לייעל את התהליך? חושבים שעשיתי משהו לא נכון? או אולי בא לכם להגיד מילה טובה? כתבו לי.

דוד ארוון

מהנדס תעשיה וניהול בהשכלתי, בעולם המחשבים מאז מחשב ה-AT 286 ובעולם התקשורת כבעל BBS עוד לפני שנולדה רשת האינטרנט. את הדומיין הראשון שלי קניתי בשנת 2000 (עדיין קיים) ומתעסק בבניית אתרים מאז, כשבשנים האחרונות אני מתרכז בוורדפרס בלבד.

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. אתי

    דוד אתה אלוף! הצלת אותי ועכשיו אני בידיים טובות. רב תודות.

  2. Liat

    האם יש דרך לעשות את זה ללא גישה לפאנל הניהול של WordPress?

    1. דוד ארוון

      יש גישה לפאנל האחסון של האתר? בלי אחד משניהם אני חושב שאת בבעיה.
      אני מניח שגם גישה ל-FTP או SSH אין…

כתיבת תגובה

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן