תמונות לאתרים – לא הכל מותר!

חבר שהוא גם לקוח שמאחסן אצלי את האתר שלו מתקשר אלי ובקול שלו נימה של היסטריה:

– דוד, איך אני מוריד את האתר?

– להוריד את האתר? למה?!

– אל תשאל. קיבלתי תביעה.

– די! רציני?! על מה?

– על שימוש בתמונה מוגנת בזכויות יוצרים. הם רוצים 40,000₪!

– השתמשת בתמונה מוגנת בזכויות יוצרים? איך עשית דבר כזה?

– הורדתי מגוגל. חשבתי שזה חינם.

זכויות יוצרים

נתחיל עם הגדרה. כך מגדירה ויקיפדיה את המונח זכות יוצרים:

זכות יוצרים (באנגלית: Copyright) היא ההגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה שהיא קניין רוחני שלו.

ההגנה הניתנת לזכויות יוצרים באה להגן על דרכי ביטוי, ומטרתה לעודד את העשרת עולם הביטויים. נהוג לסמן יצירה שרוצים להדגיש שיש למישהו זכויות שמורות עליה באמצעות הסימון © (האות C בתוך עיגול, קיצור של המילה copyright) – ולידו הביטוי "כל הזכויות שמורות", אך ברוב מדינות העולם (ובכלל זה בישראל) הדבר איננו הכרחי, והיצירה תהיה מוגנת גם ללא הסימון, אם היא עומדת בתנאים מהותיים אחרים.

ובהמשך מופיע המשפט הלא נעים הזה:

בישראל ומדינות רבות אחרות הפרה של זכויות יוצרים לצורך מסחר או הפקת רווח כספי היא עבירה פלילית שדינה מאסר עד 5 שנים. סעיפי ההפרה והעונשין מפורטים בפרק ט' לחוק זכויות היוצרים 2007.

תמונות מותרות לשימוש

קחו לעצמכם כלל אצבע פשוט – כל תמונה שלא מוגדרת בפירוש כחופשית לשימוש, היא כנראה מוגנת בזכויות יוצרים. ואפילו יותר מזה – כל מקור שלא מספק לכם רשיון חופשי לשימוש בתמונה ספציפית, מסכן אתכם בעבירה על זכויות יוצרים.

מצאתם תמונה שמוגדרת בפירוש כחופשית לשימוש? מומלץ להוריד את הרישיון המצורף אליה ולשמור אותה למקרה שמישהו יחליט שעשיתם שימוש שאינו חוקי בתמונה. 

לא אכנס לכל סוגי הרשיון, אך עשו לעצמכם כלל נוסף – השתמשו רק בתמונות תחת רשיון CC0. מדובר בעצם ברשיון שבעל זכויות היוצרים ויתר על כל זכות שלו בנוגע לתמונה ומשחרר אותה לשימוש הציבור, הן לא מסחרי והן מסחרי.

מאגרי תמונות חופשיות לשימוש

בוא נתחיל במה לא לעשות. כולם מחפשים היום בגוגל. גם תמונות. גם החבר המצוטט לעיל השתמש בגוגל כדי למצוא תמונה שתתאים לאתר שלו.

Google images
עמוד הבית של גוגל תמונות

 

אמנם למנוע החיפוש של גוגל תמונות יש אפשרות לסנן תמונות לפי זכויות שימוש, אבל אני לא הייתי ממליץ להשתמש בגוגל לטובת חיפוש תמונות חופשיות לשימוש, היות והתמונות אינן מוצגות לצד רשיון שימוש ואין לדעת מה באמת הרשיון שלהן. אבל אם משום מה החלטתם כן להשתמש בתמונה משם, וודאו שאתם מסננים לפי רשיון שאתם צריכים ובטח לא להשאיר את ברירת המחדל – ללא סינון לפי רשיון.

אותו כנ"ל לגבי מנועי חיפוש אחרים כמו בינג, יאהו ודומיהם שאינם מציגים רשיון שימוש לתמונות אותן הם מציגים.

אבל אל דאגה, יש מספיק מנועי חיפוש שמציגים רשיון לצד התמונות ודרכם תוכלו לחפש תמונות חופשיות לשימוש, ואפילו לשימוש מסחרי. אשתף איתכם את אתרי התמונות בהם אני עושה שימוש.

טוב, זהו ללא ספק אתר התמונות בו אני משתמש הכי הרבה. אולי אפילו כברירת המחדל שלי לחיפוש תמונות. ועם מעל 1.1 מליון פריטים חופשיים לשימוש, איך לא בעצם?

pixabay homepage
עמוד הבית של pixabay

 

ב-pixabay תמצאו אוסף ענק של תמונות, אילוסטרציות, תמונות וקטוריות ואפילו קטעי וידאו ברזולוציות מטורפות!

שימו לב שבאתר מצורפות תמונות מאתרים כמו shutterstock שאינן חינמיות, כפרסומת בתוך האתר. 

ויש גם תוסף לוורדפרס שמאפשר חיפוש תמונות ב-pixabay ללא צורך לגשת לאתר!

אגב, הנה דוגמא מתוך האתר לרשיון המוצג לצד כל תמונה (מוקף במסגרת אדומה מימין):

example for cc0 license in pixabay

PEXELS מצהירים כי הם מוסיפים לאתר שלהם 100 תמונות באיכות גבוהה מדי יום.

pexels home page
עמוד הבית של PEXELS

 

ל-PEXELS ישנם כלים שונים כמו תוסף לכרום, תוסף לוורדפרס (לא רשמי), תוסף לפוטושופ ועוד כלים שניתן למצוא בעמוד הכלים שלהם. גם כאן, כל התמונות תחת רשיון CC0, וניתן לקרוא על הרשיון שהם נותנים כאן.

Unsplesh הינה קהילה של צלמים ומציעה מעל 200,000 תמונות ייחודיות.

unsplash homepage
עמוד הבית של Unsplash

 

מה שנחמד ב-Unsplash הוא האוספים שהאתר מציע לפי נושאים. כך תוכלו למצוא תמונות רק בנושא מסוים.

לגבי רשיון השימוש ניתן לקרוא כאן. בהורדת תמונה האתר מקפיץ חלון קטן שאומר שהתמונות אמנם חינמיות אבל הם ישמחו לקרדיט מתחת לתמונה ומספקים את הכיתוב המתאים.

וכמובן מישהו טרח להכין תוסף לוורדפרס (לא רשמי).

ואז הגיע דוד גריבר ושינה עבורי ועבור רבים אחרים את הדרך בה אנחנו מחפשים תמונות.

librestock homepage
עמוד הבית של LibreStock

 

באוקטובר 2015 הכריז דוד על אתר שהקים בשם LibreStock. זהו בעצם מנוע חיפוש המחפש תמונות בעלות רשיון CC0 בלבד מתוך 47 אתרי תמונות שונים (כולל PEXELS ו-pixabay שהוזכרו לעיל, אך לא כולל את Unsplash). לא צריך יותר לעבור אתר אתר ולחפש את אותה מילת חיפוש שוב ושוב. הרי לכם מנוע חיפוש יחיד שמריץ את מילת החיפוש שלנו על 47 מאגרי תמונות ומספק מעל 62,000 תמונות חינמיות לשימוש.

סוף דבר

לסיכומו של עניין, יש מספיק אתרים להוריד מהם תמונות חינמיות לשימוש. ולא דיברנו אפילו על עשרות האתרים האחרים שמוכרים תמונות לשימוש מסחרי. תמונה יכול לעלות בין דולר בודד לעשרות דולרים. כך שגם אם תצטרכו לשלם כמה דולרים על תמונות לאתר שלכם, חסכתם לעצמכם עשרות אלפים בגין תביעה אפשרית.

והיות שאנחנו מדברים על תמונות חינמיות, אני חוזר ומזכיר – תורידו רק תמונות שאתם יודעים בוודאות ויש לכם הוכחה בכתב לכך שהן חופשיות לשימוש בין אם זה שימוש מסחרי ובין אם לא מסחרי. וגם באתרים שהזכרתי יש לבדוק שהתמונות עדיין חינמיות. אני לא יודע מה יקרה בעוד X חודשים/שנים מכתיבת המאמר. ייתכן והאתרים שהבאתי כבר לא יהיו רק חינמיים.

אז יאללה, בהצלחה. ואשמח שתשתפו אותי באתרים שלכם בהם השתמשתם בתמונות חופשיות לשימוש מהאתרים שציינתי.

דוד ארוון

מהנדס תעשיה וניהול בהשכלתי, בעולם המחשבים מאז מחשב ה-AT 286 ובעולם התקשורת כבעל BBS עוד לפני שנולדה רשת האינטרנט. את הדומיין הראשון שלי קניתי בשנת 2000 (עדיין קיים) ומתעסק בבניית אתרים מאז, כשבשנים האחרונות אני מתרכז בוורדפרס בלבד.

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. רונה

    היי רציתי לדעת האם אני יכולה להשתמש בתמונות מאתר pixabay גם ליצירת קלפים טיפוליים עם תמונות (ערכה למכירה והפצה)

  2. דוד ארוון

    היי רונה. מצ"ב לינק למה אפשר/אי אפשר לעשות עם התמונות מ-Pixabay:
    https://pixabay.com/service/license/

    לפי מה שאני מבין מהשימוש שציינת, לא אמורה להיות בעיה עם שימוש בתמונות משם היות וכתוב במפורש שהן מותרות לשימוש מסחרי.
    רק תשימי לב שאת לא עוברת על אף אחד מהתנאים תחת "What is not allowed?" בלינק שצירפתי למעלה (אני מאמין שאת לא, אבל ליתר בטחון).

    אגב, בלינק הזה יש אפילו עוד פירוט וגם דיון בין האנשים בתגובות:
    https://pixabay.com/blog/posts/pixabay-license-what-is-allowed-and-what-is-not–4/

    בהצלחה!

    נ.ב. אני כמובן לא לוקח אחריות על שימוש מוטעה בתמונות בניגוד לרשיון שניתן על ידי Pixabay. כתבתי את הנ"ל על פי הבנתי האישית מקריאת המסמכים הרלוונטיים כפי שפורסמו על ידי Pixabay באתר שלהם.

  3. רונה

    המוןןןן תודה על ההתייחסות המהירה

כתיבת תגובה

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן