מהם עמודי זבל ולמה הם פוגעים לכם בקידום?

מי שעוסק בקידום אתרים אורגני באופן קבוע, מכיר את היסודות המרכזיים עליהם בנוי כמעט כל תהליך קידום: תוכן, בניית קישורים, אופטימיזציה וחווית משתמש. אם נצלול אל תוך עולם התוכן, נגלה כי תוכן איכותי הוא תנאי הכרחי, אך לא מספיק, לקידום של אתר אינטרנט בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש השונים.

אולם, על מנת שמנוע החיפוש יתרשם שהתוכן שמספק האתר שאתם מבקשים לקדם הוא תקין, איכותי ועקבי, לא די בכך שתטמיעו באתר דפים עם תוכן איכותי, ואתם תצטרכו לוודא שחלקו היחסי של התוכן הערכי, המשמעותי והחשוב באתר, ביחס לכלל העמודים באתר, הוא גדול.

אם כך, מהם, למעשה, עמודים שמכילים תוכן שלא נחשב איכותי? אלו עמודים שאנו מכנים בעגה המקצועית בשם "עמודי זבל", ובמאמר הבא ננסה לעמוד על דוגמאות שונות של עמודים כאלה – שיש להם השפעה דרמטית על קידום אתרים.

דוגמה ראשונה: עמודי תגיות

כדי לנהל תוכן בצורה סדורה ומובנית, נוהגים בעלי אתרים שונים להטמיע באתר שימוש בתגיות. תגית מסייעת לבעל האתר לשייך פוסט באתר לעולם תוכן מסויים, כך שבלחיצה על התגית, יוכלו הקוראים להחשף לכלל התכנים ששויכו לתגית הזאת.

הבעיה מתחילה כאשר השימוש בתגיות מתבצע ללא פרופורציה לכמות התוכן באתר, ואז אנחנו יכולים למצוא תגיות רבות מאוד באתר, שבלחיצה עליהן אנחנו מועברים לעמוד עם תוכן דל ורזה. עמוד כזה, הוא דוגמה טובה לעמוד זבל, שמכיל תוכן שאינו מקורי, אינו מחדש, ואינו בעל ערך מוסף.

חשוב יהיה להבין: השימוש בתגיות יכול לשפר באופן משמעותי את חווית המשתמש. אולם, בעת ההטמעה של תגיות באתר יש לשים לב שהפרופורציות בין מספר התגיות ובין כמות התוכן באתר, אינן נפגעות.

דוגמה שניה: עמודי ארכיון

עמודי ארכיון מהווים שיטת ניווט נוחה מאוד, למי שמחפש תכנים שפורסמו בטווח תאריכים מסויים.

השימוש בעמודי ארכיון יכול לאפשר למי שמחפש, למשל, פוסטים בבלוג באתר שפורסמו במהלך חודש ספטמבר 2019, להגיע אליהם בקלות יתרה.

מה הבעיה עם עמודי ארכיון? שהם עלולים להכיל מידע מועט ודל, במקרה שבחודש הספיציפי המדובר לא הוטמעו באתר מספיק תכנים.

מאחר שעמודי ארכיון כוללים, פעמים רבות, תצוגת תקציר, ולא תוכן מלא, מנוע החיפוש עלול לקבל את הרושם שמדובר בתוכן לא מקורי, משוכפל, ושאינו מספק ערך מוסף לגולש.

דוגמה שלישית: עמודים בעלי תוכן מיושן

ישנם לא מעט תחומי מחקר שבהם מאמרים שנכתבו יכולים להישאר סטטיים במשך שנים ארוכות. זאת, מאחר שלא צפוי חידוש בנושאים שנסקרו בתקופה הקרובה.

לעומתם, לא מעט נושאים, במיוחד באיזורי הטכנולוגיה והדיגיטל, הם נושאים דינמיים ומתפתחים וככאלה, לעיתים תוכן המתייחס אליהם והוא רלוונטי היום, עלול להיות מיושן, לא עדכני ולא רלוונטי בעוד תקופה קצרה.

גוגל, וגם מנועי חיפוש אחרים כמובן, מעוניינים להציג לגולש תוכן ערכי, עדכני, מותאם לסביבה הטכנולוגית המשתנה ללא הרף, ולכן עמודים בעלי תוכן מיושן, עלולים להוות מבחינתו בעיה.

כאשר מדובר בכמות גדולה יחסית של עמודים בעלי תוכן מיושן באתר, בטח באופן יחסי לכלל התכנים באתר, עלול להחשיב מנוע החיפוש את העמודים האלו, בעלי התוכן המיושן, לעמודי זבל.

דוגמה רביעית: עמודים בעלי תוכן משוכפל

אם האתר שלכם מכיל עמודים בעלי תוכן משוכפל, על אחת כמה וכמה ממקורות חיצוניים, מנוע החיפוש עלול להתייחס לעמודים האלו כעמודי זבל, ואף להעניש אתכם על הפגיעה בזכויות היוצרים והעתקת המידע.

כאשר אתם מנהלים אסטרטגיית תוכן באתר, הקפידו שכלל התכנים שבהם אתם עושים שימוש יהיו מקוריים ולא מועתקים ממקורות זרים.

דוגמה חמישית: עמודים דלים בתוכן

עמודים המכילים תוכן מועט, ללא ערך מוסף, דווקא בתחומים שבהם קיימים הסברים, דוגמאות ומידע עשיר ברחבי הרשת, יכולים בהחלט להחשב על ידי מנועי החיפוש כעמודי זבל. אחת מן הפעולות שכדאי יהיה לכם לבצע על מנת לשפר את מצבו של האתר שברצונכם לקדם, היא לאתר ולהסיר עמודים בעלי תוכן דל ומועט.

דוגמה שישית: עמודים עם תוכן שנשאר כברירת מחדל מן התבנית

אם עשיתם שימוש בתבנית מעוצבת שהורדתם או רכשתם לצורך בניית האתר, או שעשיתם שימוש בתוספים שונים אשר מאפשרים לכם הרחבת יכולות שונות בתפעול האתר, ייתכן שחלק מן התכנים שהוטמעו בתבניות או בתוספים השונים כברירת מחדל, נשארו בהם.

עמודים כאלו, הנקראים גם עמודי דמו, הם ללא ספק עמודי זבל מבחינתו של מנוע החיפוש, ואם אתם רוצים לשפר את הנראות של האתר שלכם בדפי תוצאות החיפוש, עליכם יהיה לאתר עמודי דמו כאלו, ולעדכן בהם את התכנים שהגיעו יחד עם הרכיב שהוטמע באתר.

דוגמה שביעית: עמודי סינון

בלא מעט מקרים, תירצו לאפשר לגולשים באתר שלכם לבחור מוצרים שונים על פי קטגוריות סינון שונות, או באמצעות שימוש בפילטרים, מיונים וכו'.

הבעיה שנוצרת בהטמעה של פונקציות כאלו באתר, היא ריבוי של עמודים המכילים תוכן כמעט זהה, וללא ערך מוסף אמיתי.

מנוע החיפוש עלול להחשיב עמודים מסוג אלו לעמודי זבל. הפיתרון שנהוג להטמיע באתר במצבים כאלו, הוא שימוש בתגית הקנוניקל, המאפשרת לסמן למנועי החיפוש, מהו עמוד התוכן המקורי ובעל הסמכות בכל הקשור לתכנים המשוכפלים.

לסיכום

ריבוי עמודי זבל באתר עלול לפגוע בתהליך הקידום האורגני של דפי האתר במנועי החיפוש השונים. עמודי זבל יכולים להיווצר בשל אוסף של נסיבות: שימוש בתגיות, ניהול ארכיון באתר, אי עדכניות של המידע המצוי באתר, שכפול תוכן או שימוש בתוכן מועט ודל, השארת ברירת המחדל בעת שימוש בתבניות ובתוספים שונים וכן שימוש בפונקציות כמו סינון, פילטור ומיון באתר.

כדי להימנע מהיווצרות של עמודי זבל תוכלו להסיר דפים כאלו מן האתר, לעדכן את התכנים שלהם, או לעשות שימוש בתגית קנוניקל.

כתיבת תגובה

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן